مجموعه مسکونی باغ نگار

1390
اصفهان, اصفهان
تکمیل شده
احسان حسینی-بهروز شهبازی
فرشید نصرآبادی
1,345

مجموعه مسکونی باغ نگار در زمینی به مساحت 430 مترمربع و با زیربنای 1345 متر مربع در 5 طبقه در نزدیکی خیابان چهارباغ بالای اصفهان ،برای خانواده موسویان و فرزندانش طراحی شده است.
برنامه فیزیکی پروژه طراحی چهار واحد مستقل مسکونی ،پارکینگ و استخر در 65 درصد شمال زمین و چهار طبقه روی سطح پارکینگ بود.
در چنین پروژه هایی فضای حیاط معمولا به عنوان پس مانده بنا بوده و صرفا به عنوان فضای سبز مجموعه عمل میکند و به لحاظ مشرفیت از بناهای مجاور و همچنین عدم ارتباط مناسب با واحدهای مسکونی امکان استفاده از آن به عنوان فضای همسایگی در یک مجموعه خانوادگی غیرممکن است.از طرفی بهره مندی از حیاط و فضای سبز برای واحدهای مختلف به یک میزان نبوده و به نسبت بالا رفتن طبقات ارتباط با حیاط کمرنگ تر می شود.از اینرو تلاش شد تا با باز تعریف پله به عنوان تداوم حیاط و سبزینگی و همچنین ارتباط با حیاط کوچک پشتی و اتصال آن با فضای باز مشترک در طبقه سوم ،علاوه بر کشاندن نور و و گیاه به عمق بنا ،تعریف مناسبی از فضای همسایگی ،مشابه آنچه در "کوچه" وجود داشته ،ارائه گردد.
در نتیجه دو واحد مسطح در دو طبقه پایین و دو واحد دوبلکس در دو طرف کوچه میانی طراحی شد. در طراحی واحدهای مسکونی نیز با تفکیک فضاهای روز و شب و اتصال آنها از طریق فضایی واسط با قابلیت کنترل شفافیت ،به نوعی کانسپت پروژه در فضاهای داخلی نیز جریان یافت.
گشودگی ها عمدتا به درون فضای همسایگی رو میکنند و پوسته نما تحت تاثیر جهات تابش نور ،مشرفیت همسایه ها ،دید به خیابان چهارباغ در سمت غرب و ارتباط با حیاط از قالب کلی حجم فراتر رفته و در عین تنوع فرم با بدنه کوچه هماهنگ می شود.